Slettemarkskampen 2032

Etter en kort dag på jobben stakk jeg til fjells i helgen da værmeldingene så lovende ut. Jeg håpet på å få tatt meg en tur fredag ettermiddag. Målet var Slettemarkspiggen som jeg tidligere hadde sett fra en tur på Galdeberget.
Slettemarkskampen sett fra Galdeberg


Steinur på vei mot toppen
Bilen ble parkert på Eidsbugarden og kursen lagt via DNT løypen inn til Gjendebu.  Jeg fulgte stien helt inn til den tok av til Torfinnsbu. Jeg tok av mot Torfinnsbu inn Uksedalen og fulgte denne et stykke oppover før jeg skrånet over mot Slettemarkskampen. I Uskedalen kommer der en elv ned fra Slettemarkskampen. Jeg gikk til venstre for denne. Når jeg kom opp på høyden var der mye stein og ur videre oppover mot toppen.

På Slettemarkskampen
Slettemarkampen ble nådd greit på 3,5 time. Fra Slettemarkkampen skal en ned 10 til 20 meter før en kan fortsette til selve piggen. Jeg fant ruten vider til  Slettemarkpiggen men her måtte det litt klatring til ned på noen svaer med en 3-5 meter fritt fall utover.  Da jeg var alene og ikke hadde med tau sviktet motet til å ta turen videre. Det var også begynt å bli sendt slik at jeg hadde ikke problemer med å finne argumenter for å snu. Kl var nå 18:30. Været var så bra at jeg var på toppen i over en halvtime. Her skal jeg opp igjen men da med tau for å pasere denne relativt enkle kanten.

Snøhøltinden tv. til høgre Rauddalseggje og Rauddalen hvor Olavsbu ligger

Elven fra Grønnebektjønn. Poststien går på baksiden av vannet
Jeg returnerte samme veien ned igjen til Uskedaalen. Når jeg kom ned til stien som går mellom Eidsbugarden og Gjende skrådde jeg rett frem for å komme inn på den gamle Post-stien mellom Eidsbugarden og Gjende.  Jeg måtte her passere over elven fra Grønebekktjernet men vannføringen var så sent i sesongen blidt lav slik at jeg kom over nesten uten å bli våt på skoene.

Når jeg kom ned til bygdin var der nydelig utsikt mot Eidsbugarden.  Jeg gikk ned fra toppen på ca 2 timer. For meg ser det raskere ut å benytte poststien mot Gjendebu en dagens DNT sti. Der er nok noe mere stigning men for spreke personer er ikke dette noe problem.
Eidsbugarden fra poststien mot Gjendebu
Ruten mot toppen

Kommentarer

  1. microtouch titanium trim | TITanium Industries
    The microtouch titanium trim contains five ceramic tiles that can be used ridge wallet titanium to remove 2016 ford fusion energi titanium any material from the metal, ensuring the shape of microtouch solo titanium the titanium rod in leg tile will not westcott titanium scissors

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Stølsnøse 1404

Mjøledalstinden 2138 fra Eidsbugarden

Åsnes Storetind Test