Mine nye fjellsko Crispi Skarven

I år måtte jeg gå til anskaffelse av nye fjellsko, de gamle var over 10 år gamle slik at det var et nært forhold som nå skulle ta slutt. Det var knyttet mange minner til disse skoene fra felles glede og slit. Desverre var sømmene begynt å gå i oppløsning og gummien under var blidt hard slik at de var glatte på vått underlag. Det føltes nesten som å svikte en gammel venn da jeg for første gang var å så på nye sko. 


Om sommeren har skobutikkenes et bredt utvalg ev fjellsko med ulike egenskaper og pris. Når jeg nå gikk ut for å kjøpe meg nye sko var det følgende kriterier jeg vektla:
  • Høye skaft over ankelen slik at jeg kan passere over de fleste elver og litt dyp myr.
  • Vanntett, det vil si Gore Tex
  • Skinn slik at de kan vedlikeholdes med vanlig skokrem samt at de tåler og bli oppskrapet
  • De skulle selvsagt sitte godt på foten uten tykke lester. Som oftest holder jeg på varmen selv om det er kaldt.
  • De måtte være stabile og gi god støtte over anklene.
  • Vekt er ikke så viktig da ekstra vekt er ekstra trening. En tommelfingerregel sier at ½ kg på føttene tilsvarer 5 kg i sekken.
  • Membran ?? usikker om det er et krav men de fleste har dette
  • Skal kunne sette på et par stegjern for å gå på bre
  •  Gode testresultat fra fagpressen
Der var en rekke modeller som passet til denne kravspekken. Jeg fant ulike tester på Internett Jeg falt i starten litt for Skarpa Gladak GTX men de ble for smale over risten. Valget falt til på Crispi Skarven som er en solid sko som sitter meget godt på foten og har god passform og komfort. Dette er også en vakker klassisk fjellstøvell med pene detaljer. Snøring fungerer meget bra med membran hele veien rundt.

Etter en sesong i fjellet er jeg nå meget fornøyd med denne skoen. Har aldri hatt et gnagsår eller vært våt på beina selv etter 12 timers gange i ulikt terreng. På min første tur måtte jeg vasse over en elv opp til knærne slik at de ble gjennomvåte og jeg gikk i 6 timer gjennomvåt på beina uten ett sår.

Jeg har vasset tørrskodd over en rekke elver der mine turkamerater har slitt med lave sko.

Eksempel på sko som ikke fungerer i høyfjellet :-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Stølsnøse 1404

Mjøledalstinden 2138 fra Eidsbugarden

Åsnes Storetind Test