Uranostind 2157 moh 4.9.2010

I dag har jeg besteget Uranostind,  alene.
Bilder fra Turen kan du se her.
Uranostind 2157moh 4.9.2010

Denne lørdagen var jeg tidlig oppe og på plass innerst i Koldedalen på parkeringsplassen kl 08:00. Jeg ville tidlig avgårde og være sikker på at jeg hadde noen taulag bak meg som kunne redde meg om det skjedde noe under turen.
Jeg fulgte merket turløype inn til Urdalsvannet her tok jeg av mot merket løype Fondsbu. Denne ble fulgt ca 400 m opp i første motabakke. Ved en stor stein fant jeg en utdydelig sti som gikk mot Uranostind. På denne merkede stien gikk det raskt opp til brekanten ca 1,5 time fra bil.
Her tok jeg frem stegjern og isøks og la i friskt trav innover breen. Breen har mange sprekker og der er også en del snøbroer. Jeg gikk sikk sakk mellom sprekkene. Det tok en drøy time å passere breen og da var jeg på baksiden av Uranostind. Stegjernene ble tatt av og var oppe på ca en halv time fra brekanten. Jeg hadde da brukt 4 timer fra parkerinsplassen i Koldedalen. Utsikten fra toppen var upåklagelig på en av sommerens fineste dager.
Turen ned igjen gikk greit på 3 timer og da hadde jeg flere mindre pauser i solsteken.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Stølsnøse 1404

Mjøledalstinden 2138 fra Eidsbugarden

Åsnes Storetind Test