Høgeloft 1920 moh Filefjell

Foto Høgloftet 1920 m. lengst bak 
Høgeloft er den høyeste toppen i fjellområdet mellom Filefjell og Hemsedal.  Toppen er det nest høyeste i Buskerud etter Folarskardnuten(Hallingskarvet) som er 13 meter høyere.
Fjellet ligger på grensen mellom Sogn og Fjordane og  Buskerud. Så her får en med seg 3 fylker på en dag.
Man når den lettest fra veien over Hemsedal men det er en spennende tur med utgangspunkt i hyttefeltet på Filefjell.


Jeg tok turen en solskinsdag sist i februar. Fulgte den preparerte løypen fra Filefjell inn til Sulebu.  Herfra måtte jeg trakke sporet selv. Det var 10 Cm med lett nysnø med hard skare under. Snøen har i år ikke satt seg ordentlig før helt i slutten av Februar.  Utenfor de maskinpreparerte løypene på Filefjell så er man nesten altid alene. Men ved Sulevann traff jeg en familie på 4 som skulle en rundtur via  Sulebu og Suleskaret.
Det tok meg 3 timers gange før jeg startet oppstigningen til toppen. Jeg var da på 1400 m høyde. Herfra og opp tok det ca 1:45 t. På en slik klar dag var utsikten  upåklagelig, men det fristet ikke til noen lang pause for å nye den, temperaturen var sikkert normal for denne årstiden og en lett bris gjorde det heller ikke trivligere. Med sin høyde er dette en av de beste uskitspunktene mot Jotunheimen.

Det var hard skare i bakkene opp mot toppen slik at smurningen forsvant fort. Tok da på ski- fellene som jeg ikke fjernet før jeg var nesten nede igjenn. Ruten jeg fulgte var slakk og neppe over 20% selv på det bratteste(Ikke rasfarlig).

(Tror dette var førstebestigning 2011. Kunne ikke se spor av flere :-) )
Foto: Suletind sett fra øst((Klikk på bildet for å se større)

Når jeg kom ned igjen traff jeg to ungdommer på vei opp mot toppen. De hadde med seg telt og skulle overnatte. Når jeg kom til Sulebu var jeg temmelig sliten slik at jeg måtte sette meg i solveggen og ta dagens første vil.  Her kunne jeg nyte utsikten mot Suletind.



Foto: Preparert skispor mot Sulebu/Tind
Deretter gikk det strake veien nedover mot hytten, på den preparerte motorveien.
Total tid ca 7,30 timer 4:45 opp , retur ca 2:45, distansen var 40 km høydemeter totalt 2700 snittfart 3,7 km/t

Foto: tatt under Sulefjell mot Hurrungane((Klikk på bildet for å se større))


Utsikt fra toppen (Klikk på bildet for å se større)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Stølsnøse 1404

Mjøledalstinden 2138 fra Eidsbugarden

Åsnes Storetind Test