Mjøledalstinden 2138 fra Eidsbugarden

Når man står ved Tyinvann og speider innover Jotunheimen en solskinnsdag er dette kanskje et av Norges vakreste utkikkspunkt. Her lå tidliger Tyin Hotell som nå er erstattet av et moderne leilighetskompleks. Om sommeren stopper både norske og utenlandske turistene  for å knipse noen bilder.  

Dagens tur var Mjølkedalstinden som er den høyeste toppen til høyre i bildet. Dette antok jeg ville bli en lang tur så jeg var tidlig oppe og fikk med meg  Bitihorn sin avgang kl 08:00 om morgenen fra Eidsbugarden.

 Jeg parkerte på parkeringsplassen ved Eidsbugarden som koster 50 kr pr. dag.
Som vist på kartet la jeg opp turen ved at jeg skulle følge DNT løypen så langt som mulig i retning Olavsbu for å holde tempoet oppe da jeg antok at dette ville bli en lang tur. Det første stykket går raskest ved at man følger bilveien opp til hyttefeltet før man tar av på den merkede DNT stien.
Opp til store Mjøledalsvann tar det ca 1 time å gå. Hvis været er pent kan man stoppe her og ta en rask pause og nyte utsikten mot Mjølkedalsbreen med mjøledalspiggane i bakom breen. Dette motivet er et klassisk bilde som jeg fant på baksiden av et av mine kart.
Sommerens første teltgjester var ennå ikke stått opp når jeg passerte dem.

Litt lengre opp i dalen kretset der det jeg tror er en Fjellvåk. Fikk et bilde av den.


Turen gikk videre forbi Storegut og Snøholstinden som også er en spennende topp som enkelt kan nåes fra Eidsbugarden. Jeg fikk etter hvert Mjølkedalstinden rett i mot meg og tok av fra DNT stien slik at jeg gikk opp i mellom Mjølkedalstinden og høyde 1970. Se bilde.



Planen var nå og bestige toppen fra vest som jeg hadde lest skulle være enkel å bestige.  Etter som jeg tok høydemeter så dette ut til å være over mitt kompetansenivå da jeg lider av lettere høydeskrekk. Når jeg kom høyere opp var der lagt ut små varder som anviste ruten. Nedenfra så der totalt ufremkommelig ut, men etterhvert som man klatret(på alle fire) var dette overkommelig selv for en kontormedarbeider.
Temperaturen og været var flott  så jeg innvilget meg god tid på de siste meterene og hadde meg en god pause(15 minutter) oppunder toppen.


Nedstigingen gikk raskere en jeg hadde beregnet. Der så veldig bratt ut når jeg gikk opp og jeg måtte ofte bruke både hender og føtter for å finne gode tak.
Når jeg var kommet ned fra hoved toppen tok jeg til venstre rett ned i Øvre Mjøledalen for å komme inn på stien som går mellom Skogadalsbøen og Fondsbu. Her var det litt ur men det gikk raskt ned i dalen.

Mjølkedalstinden sett fra Øvre Mjølkedalen

Resten av veien hjem ble tung, er nok ikke godt nok trent til å være ute på vandring i 11 timer. Ankom parkeringsplassen ved Eidsbugarden kl. 19:00

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Stølsnøse 1404

Åsnes Storetind Test