Sletningseggi rundt 3 mil

GPS track fra min rundtur
Når skyene har lagt seg over toppene er det på tide å ta for seg noen av de kvistede løypene rundt Filefjell. Der er mange å velge i mellom, noen populære men de fleste er folketomme en dag med halvdårlig vær.  Etter 5 dager på vinterferie begynner jeg å kjenne at formen kommer. I dag tar jeg av gårde innover mot DNT hytten Slettingsbu. Dette er en rundtur rundt fjellet Sletningseggi.

Til venstre i bildet ser en Stølsnøse, i midten Skørsnøse
Jeg startet ned mot Tyinkrysset og opp dalen Bjørdøla. Når jeg kom innerst i dalen forstod jeg hvor all snøen har blåst. Oppe på toppen har snøen vært vekkblåst og noe av den har samlet seg i Bjørdalen. Det ble en times kamp i snø opp til leggene for å komme seg opp i høyere tereng hvor det var mere avblåst og lettere.

DNT Hytten Slettningbu til venstre. 
Turen er 3 mil og en stiger totalt ca 1000 høydemeter. Hvis en er medlem i DNT kan en stoppe på Sletningsbu og varme seg.  Der var spor i snøen som fortalte meg at der nylig hadde vært overnattingsgjester på hytten.





Været skiftet fort fra overskyet til blå himmel med kuling i kastene slik at jeg måtte gå med goretex antrekket hele veien.

Utsikt fra Sletningseggi (Tidligere tur Mobilkamera)





Når en er på rutas hyeste punkt etter Sletningsbu kan en enkelt ta en avstikker til Sletningseggi 1524 moh. Dette er den høyeste toppen i dette fjellpartiet mellom Filefjell(E16) og veien ned til Årdal (53)







Etter en dagstur på 6 timer alene i fjellet midt i vinterferien er jeg noe forundret over hvor få(ingen) mennesker jeg treffer selv i kvistede ruter. Dette selv om der er kort vei til Tyinkrysset med flere hundre hytter midt i vinterferien. Hadde det vært på Geilo eller Hemsedal kunne jeg forstått det, her er det jo tilrettelagt med handelssenter og afterski.

Flere bilder fra Filefjell
Filefjell Offentlig Hytte

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Stølsnøse 1404

Mjøledalstinden 2138 fra Eidsbugarden

Åsnes Storetind Test