Kalvehølotinden 2019 moh

Nørdre Kalvehølotinden  er den sørligste av Kalvehølotindene. Tinden er  med sine 2019 meter over havet, den sørligste av toppene i Norge over 2000 m. Tinden ligger på nordsiden av innsjøen Bygdin i Gjendealpene, like øst for Torfinnstind og like vest for Søre Kalvehølotinden.
Nørdre Kalvehølotinden 2019 moh
Sommeren er definitivt over og 2012 går vel over som en av de dårligste på lang tid. Høsten har gjort sitt inntog det var endelig lovet sol en hel helg til ende. Dette feiret jeg med en tur fra Bygdin mot Torfinnsbu og fjellene nordover.



Det var noe langt fra hytten min på Filefjell men det gikk unna på 1t og 15 minutter. Målet var og ta noen av toppene som lå nord-øst for Torfinnsbu. Turen startet på grusveien forbi Bygdin og innover mot Torfinnsbu.
Fra Ø.Kalvehølotinden mot Bygdin og Eidsbugarden


Fra Torfinnsbu prøvde jeg å finne en usynlig sti opp mot Kalvehølstinden. Det var ikke en varde og se så noen har vært ute og fjernet alle vardene som normalt skulle ha ligget her. Jeg fant en skjæring i fjellet som det rant en liten bekk i. Da det hadde vært frost om natten var den delvis islagt slik at der var glatt og kaldt på fingrene å klyve oppover.



Etter hvert kom jeg opp til snøen og det ble klatring på alle fire for å komme seg opp mot toppen. Når det endelig begynte å flate ut sto jeg til knes i nysnøen og pusten gikk som en blåsebelg. Da jeg endelig nådde toppen var kl blidt 14:00 og jeg innså at jeg ikke ville klare flere topper i dag. Her var det bare å finne en vei ned igjen og det ble ikke til Torfinnsbu som jeg opplevde som litt luftig. Jeg tok frem kartet og bestemte meg for å gå over Kalvebreen. Dette viste seg å være et lurt valg og det ble en familievennlig nedstigning til Bygdin. På vei nedover traff jeg to karer med tunge sekker som skull opp i høyden for å overnatte.


Når jeg kom ned til vannet var det en transportetappe på 2 timer tilbake til bilen.

Når jeg endelig var ved bilen hadde jeg vært ute i 8 timer med 20 min pause. Da det gjensto 1 km på grusveien tilbake til Bygdin fikk jeg haik med en grunneiger som mente at jeg så sliten ut.
Grusvei fra Bygdin

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Stølsnøse 1404

Mjøledalstinden 2138 fra Eidsbugarden

Åsnes Storetind Test