Eidsbugarden på vinterføre fra Tyin Panorama

Høsten er over og vi venter på vinteren og dagene blir stadig kortere.  Når snøen på Filefjell ennå ikke har lagt seg ordentlig kan man ta seg en skitur langs med Tyinvann. Denne fylkeskomunale veien blir ikke brøytet på vinteren slik at her skal det kun et tynt lag med snø før en kan finne frem skiene.  Lørdag den 11.12.2010 parkerte jeg bilen ved Tyin Panorama  fant fram skiene og la ivei innover langs med vannet. Det var -10 grader i luften og vindstille.  Snøen på veien var kjørt ned av snøskutere og andre skiløpere som hadde vært der før meg. Selv om der manglet spor var glien bra.
Jeg gikk helt frem til Eidsbugarden 2 mil og traff et ektepar som tok en oval langhelg. På veien tilbake traff jeg to hundespann. Eller var jeg helt alene som vanlig. Nydelig natur men ikke et menneske å se hverken på overnattingstedene som var stengt eller alle hyttene som jeg passerte.
Til sammen ble det 4 mil på ski på 4,5 time

Turen følger bilveien fra Tyinholmen



Vinterstid ligger Eidsbugarden i skygge. Solen kommer ikke ned i dalbunnen. Mellom Eidsbugarden og Tynholmen  var der litt trekk i luften slik at det ble betdelig kjligere. Vannet var i ferd med å fryse og måtte legges på innerlommen for å tines.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Stølsnøse 1404

Mjøledalstinden 2138 fra Eidsbugarden

Åsnes Storetind Test